شرایط اخذ سند مالکیت به نام وارث (راهکارهای قانونی)

جستجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند
شبکه های اجتماعی
اخذ سند مالکیت به نام وارث

برای اخذ سند مالکیت به نام وارث باید اول از همه به اداره ثبت و امور مالیاتی مراجعه کنید. چون وراثی که قصد دارند گواهی انحصار وراثت دریافت کنند باید در ابتدا مالیات بر ارث به اندازه سهم الارث خود را بپردازند. البته برای اخذ سند مالکیت به نام وارث باید به شورای حل اختلاف هم مراجعه کنید. پس این کار جزئیات قانونی زیادی را به همراه دارد و باید شما تشریفات قانونی خاصی را تقدیم مراجع قانونی کنید.

اخذ سند مالکیت به نام وارث

بر اساس قانون حقوقی در کشور بعد از فوت افراد کلیه اموال متوفی برای وارث باقی می‌ماند. در واقع این کار یک نوع انتقال مالکیت قهری به شمار می‌آید که قانون مدنی ایران صریحاً این حکم را قبول دارد. ولی هنگامی مالکیت شما به رسمیت پذیرفته می‌شود که سند مالکیت داشته باشید. در حقیقت انتقال قانونی دارایی متوفی نیاز به صدور سند مالکیت به نام ورثه دارد‌.

راهکارهای قانونی برای اخذ سند مالکیت وارث

برای تنظیم درخواست صدور سند مالکیت به نام وارث باید اول از همه یک درخواست قانونی ارائه دهید. این دادخواست حقوقی باید طبق موارد ذیل تنظیم شود‌.

  • تقاضانامه برای اخذ سند مالکیت به اندازه سهم الارث برای هر کدام از وراث
  • تقدیم گواهی انحصار وراثت
  • ارائه فرم ۱۹ مالیاتی
  • اصل سند مالکیت اولیه

البته توجه داشته باشید که فرم ۱۹ مالیاتی یکی از اصلی ترین مدارک لازم جهت اخذ سند مالکیت به نام وارث است. پس برای دریافت این فرم باید به مراجع ذیصلاح قانونی مثل اداره دارایی مراجعه کنید. در واقع فرم ۱۹ مالیاتی به منظور وصول مالیات بر ارث از طرف ورثه تکمیل می‌شود. همچنین نشان می‌داد که اموال متوفی هیچ بدهی مالیاتی به دولت ندارد و می‌توان برای این اموال سند رسمی صادر کرد.

راهکارهای قانونی

نحوه صدور سند مالکیت به نام ورثه

برای اخذ سند مالکیت به نام وارث باید در ابتدا گواهی مالیات بر ارث متناسب با سهم الارث خودتان را دریافت کنید. بعد از آن با در اختیار داشتن گواهی حصر وراثت، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی به یکی از ادارات ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید. سپس درخواست کتبی شده خود را به این اداره بنویسید و مدارک خود را کامل کنید تا سند مالکیت به نام ورثه نسبت به سهم الارث برای شما صادر شود.

مراحل اخذ سند مالکیت به نام وارث

روند قانونی اخذ سند مالکیت بعد از ثبت درخواست وراث طبق موارد زیر است:

  • تقدیم درخواست کتبی سند مالکیت از طریق وراث و ثبت این درخواست در دفتر اندیکاتور با کمک مسئول مربوطه.
  • ارجاع تمام مدارک و اسناد لازم به دفتر املاک رسمی و همچنین اعلام تاریخ مراجعات بعدی به درخواست کنندگان صدور سند مالکیت.
  • پیوست پرونده گرفتن سهم الارث به درخواست مطرح شده.
  • بررسی سابقه و احراز به همراه تصدیق انحصار وراثت از طریق متصدی دفاتر املاک و اخذ صدور گواهی مربوطه.
  • آماده کردن پیش نویس سند رسمی مالکیت جدید به اسم وراث و همچنین امضای آن از طریق متصدی دفاتر املا‌ک.
  • اخذ دستور مقتضی برای ابطال سند رسمی مالکیت اولیه از طریق متصدی مربوطه در اداره ثبت.
  • مراجعه کردن به واحد فناوری و چاپ سندهای رسمی مالکیت جدید به اسم وراث قانونی.
  • پرداخت هزینه های لازم برای تنظیم و صادر کردن سند مالکیت از طریق متقاضی.

نحوه تنظیم درخواست

نکته

چنانچه فوت شخص متوفی پیش از سال ۱۳۴۶ ثبت شده باشد جهت صدور سند مالکیت به نام وارث لازم به تکمیل فرم ۱۹ مالیاتی نیست.

نحوه تنظیم درخواست صدور سند مالکیت به ورثه

جهت تنظیم تقاضای صدور سند مالکیت به نام وارث لازم است تا قواعد حقوقی به طور کامل در نظر گرفته شود‌. سپس کلیه مدارک و اسناد مورد نیاز ضمیمه متن تقاضانامه قرار بگیرند. البته طبق قانون آیین دادرسی مدنی ایران در مطرح کردن یک درخواست حقوقی لازم است تمامی موارد ذیل رعایت شود‌:

  • نام و نام خانوادگی مدعی و وکیل او
  • نام پدر مدعی و وکیل او
  • محل سکونت و شغل مدعی و وکیل او
  • نام و نام خانوادگی مدعی علیه
  • محل سکونت و شغل مدعی علیه
  • تعیین خواسته و ارزش ریالی ملک
  • ذکر تمام ادله و لوازمی که مدعی جهت اثبات ادعای خود نیاز دارد مثل اسناد، نوشته و اطلاع مطلعین
  • تعهدات و اسناد دیگری که مقصود مدعی را واضح و روشن نشان دهد.

نحوه تنظیم درخواست

دریافت مشاوره حقوقی از وکیل ثبتی

بر اساس قوانین ایران یکی از مهم‌ترین موجباتی که به مالکیت اشخاص، صورت قانونی و شرعی می‌دهد ارث است. بعد از مرگ متوفی تقسیم سهم الارث و همچنین مسئله انحصار وراثت شروع می‌شود‌. ولی تشریفات قانونی زیادی برای اخذ سند مالکیت به نام وارث وجود دارد که بهتر است از طریق یک وکیل امور ثبتی این اقدامات را انجام دهید. چون مراجعه به ادارات ذیصلاح جزئیات قانونی فراوانی را به دنبال دارد. پس مشاوره آنلاین یا حضوری با وکیل امور ثبتی که متخصص امور حصر وراثت است می‌تواند شما را در انجام این پروسه همراهی کند. از طرفی با مشاوره های حقوقی خود پرونده شما را در کمترین زمان پیش ببرد.

سخن پایانی

اگر شما جزو کسانی هستید که جهت اخذ سند مالکیت به نام وارث به دنبال راهکارهای قانونی می‌گردید. بهتر است برای ثبت تقاضای خود در دفتر اندیکاتور، بررسی هر چه سریع‌تر مدارک ابرازی، تهیه گواهی دفتر املاک بازداشتی و غیره از تخصص یک وکیل امور ثبتی بهره‌مند شوید. چون وکلای باتجربه از تمام قوانین جدید در رابطه با سند مالکیت از طرف مراجع قانونی مطلع هستند. بنابراین می‌توانند بهترین خدمت رسانی را به شما انجام دهند.

در این میان هدف ما در گروه وکلا ایران دادگستر ارائه مؤثرترین راهکاری قانونی برای موفقیت شما در صدور سند مالکیت به نام وارث است. در واقع وکلای پایه یک و کارشناسان مجرب ما سعی می‌کنند تا با بررسی پرونده و همچنین تنظیم اوراق قضایی شما سریع‌ترین روند را پیش ببرند. ضمن اینکه خدمات قبول وکالت و مشاوره حقوقی در زمینه‌های مختلفی چون امور ملکی، قرارداد پیمانکاری، حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و … را زیر نظر بهترین وکلای پایه یک دادگستری ارائه می‌دهیم.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *