قوانین و روش های اثبات مالکیت ملک + مدارک لازم و نمونه قرارداد

جستجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند
شبکه های اجتماعی
اثبات مالکیت ملک

اثبات مالکیت ملک در زمانی که ملک شما سند رسمی نداشته باشد یا اینکه توسط اشخاصی به تصرف درآمده باشد تنها با مدارک قانونی انجام می‌شود‌. چنانچه فردی بر اساس قراردادی که موعد آن گذشته یا همان فسخ شده است به صورت غیر قانونی خود را صاحب ملک شما بداند. شما می‌توانید با کمک وکیل ملکی برای اثبات مالکیت ملک خود اقدام کنید. سپس با ارائه مدارکی مبنی بر اثبات نامعتبر قرارداد فسخ شده از خسارت و ضررهای مالیتان جلوگیری کنید.

اثبات مالکیت زمین با سند عادی و قولنامه

گاهی اوقات افرادی بدون ثبت رسمی و تنها با مراجعه کردن به دفاتر اسناد رسمی فقط با نوشتن برگه‌ای به عنوان قرارداد در بین خود زمین یا ملکی را معامله می‌کنند. پس تنها مدرک بین این اشخاص یک قولنامه محضری یا دستی است. در چنین حالتی برای اثبات مالکیت ملک قولنامه ای خود باید اصل و کپی همین قولنامه یا سند عادی را به صورت کتبی در اختیار دادگاه قرار دهید. سپس دادگاه صحت و اعتبار این قرارداد را بررسی می‌کند و رأی را به نفع شما صادر خواهد کرد.

اثبات مالکیت زمین بدون سند

یکی از روش هایی که شما می‌توانید از طریق آن مالکیت‌ ملک خود را ثابت کنید تصرف کردن ملک است. اگر شما ملکی را بدون سند ثبتی خریداری کرده‌اید و احتمال دارد ‌که دولت، سازمان و یا شخص دیگری ملک را از شما بگیرید. بهتر است ملک را تصرف کنید و برای مدتی طولانی در آنجا مستقر شوید تا مالک حقیقی آن به حساب بیایید. البته اگر شخصی با ارائه مدارک و اسناد رسمی ادعای اثبات مالکیت ملک سند دار را داشته باشد دیگر شما با تصرف ملک نمی‌توانید مالک آن ملک باشید. چون دادگاه حق را به کسی می‌دهد که دارای مدارک و شواهد رسمی است.

اثبات مالکیت زمین بدون سند

اثبات مالکیت با شهادت شهود

در برخی موارد لازم است تا اثبات مالکیت ملک خود را با شهادت شهود از دادگاه درخواست کنید. اصولاً در دعواهای ملکی، تصرف عدوانی و حتی مزاحمت‌های ملکی شهادت شهود زمانی به نفع شما است که شخصی به طور غیر قانونی ملک شما را تصرف کرده باشد و بعد از آن به مالکیت خود اقرار کند. در چنین مواقعی حضور یک شاهد مثل افراد خانواده، آشنایان و همسایگانی که عاقل، بالغ و تطهیر هستند می‌تواند مدرک خوبی برای ادعای مالکیت شما در دادگاه باشد.

شرایط طرح دعوای خلع ید

چنانچه بخواهید از طریق مطرح کردن دعوای خلع ید ادعای مالکیت ملک را ثابت کنید‌. لازم است در شرایط طرح دعوای خلع ید به طور حتم سند مالکیت رسمی به دادگاه ارائه شود‌‌‌‌‌. البته در بعضی مواقع برای طرح دعوای خلع ید می‌توان سند عادی هم در اختیار دادگاه قرار داد. ولی برای طرح دعوای خلع ید با مستندات رسمی شما موظف هستید حکم قطعی اثبات مالکیت املاک را از سوی دادگاه دریافت کنید. جهت اخذ این حکم باید با کارت ملی و همچنین ارائه سند عادی از خدمات الکترونیک یک برگه‌ای را با عنوان برگ ثنا تهیه کنید‌.

اثبات مالکیت در املاک دارای سابقه ثبتی

در رابطه با ادعای مالکیت ملکی که دارای سابقه ثبتی و سند رسمی است مطمئناً حق مالکیت با شخصی است که مشخصات آن در سند قید شده باشد. پس به موجب صدور سند ثبتی در املاکی که دارای سابقه ثبتی هستند هیچ فردی نمی‌تواند چنین املاکی را متصرف شود. چون تمامی مشخصات ملک و مالک در سامانه ثبت و اسناد کشور ثبت شده است. طی سال های اخیر برای اثبات مالکیت املاک به طور حقوقی تمامی قولنامه های دستی که حتی در املاک های محلی تنظیم می‌شوند دارای هولوگرام و کد پیگیری هستند.

پس با مراجعه به این املاک شما می‌توانید کپی قرارداد به همراه کد رهگیری قولنامه را به دست آورید و به دادگاه ارائه دهید. طی ماده ۱۰ قانون مدنی این گونه قراردادها تا زمانی که برخلاف قانون عمومی کشور نباشد معتبر و همچنین لازم الاتباع هستند.

دارای سابقه ثبتی

اثبات مالکیت ملک بدون سند ثبتی

برای اینکه بدون سند ادعای مالکیت خانه، زمین و یا مغازه ای را داشته باشید باید حتماً مبایعه نامه و یا در مواردی گواهی انحصار وراثت مورد اعتمادی را در اختیار داشته باشید. همچنین احتمال دارد که دادگاه برای تائید ادعای شما شهادت شخص دیگری را هم درخواست کند. بعد از اینکه مدارک لازم را توسط یک وکیل ملکی به دادگاه تسلیم کردید مراجع قانونی دادخواست شما را بررسی می‌کنند. چنانچه صحت مدارک شما مورد قبول دادگاه باشد قاضی به نفع شما رأی را صادر می‌کند.

مدارک لازم برای اثبات مالکیت ملک

مهم‌ترین مدارکی که برای اثبات ادعای مالکیت باید به دادگاه تسلیم شود عبارت‌اند از:

  • مبایعه نامه
  • سند تحویل
  • قرارداد ملکی
  • سند تک برگ
  • سند منگوله دار
  • شواهد حضوری
  • رسیدهای پرداختی
  • گواهی انحصار وراثت

نمونه دادخواست اثبات مالکیت

در زیر یک نمونه از متن وکالت نامه و قرارداد برای درخواست اثبات مالکیت ملک به دادگاه قرار داده شده است.

ریاست محترم شعبه…

با سلام و احترام

احتراماً وکالت خوانده پرونده کلاسه … به شرح دفاع از خویش را به استحضار شما می‌رساند.

ایرادات شکلی…

دفاع ماهوی…

دادخواست اثبات مالکیت

سخن پایانی

دقت کنید برای تمام املاک و زمین هایی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می‌شوند یک برگ سند رسمی صادر خواهد شد. بنابراین اثبات مالکیت چنین ملک هایی خیلی ساده است. ولی اگر شما ادعای مالکیت ملکی را دارید که سند رسمی ندارد و به صورت قولنامه محضری یا دستی معامله شده است. بهتر است مستندات کافی را در اختیار یک وکیل ملکی قرار دهید تا ادعای شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون حضور در دادگاه تائید کند‌.

برای انجام این کار وکلای پایه یک و کارشناسان خبره ما در گروه وکلا ایران دادگستر می‌توانند شما را راهنمایی کنند. علاوه بر این خدماتی دیگری مثل قبول وکالت و مشاوره حقوقی را ارائه می‌دهند. همچنین در زمینه قرارداد پیمانکاری، حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و … نیز فعالیت دارند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page