وکیل مطالبه وجه

وکیل مطالبه وجه به عنوان یک فرد حقوقی در بین افرادی که به هر دلیلی یکی از آن‌ها وجه رایجی را از دیگری طلب می‌کند دخالت خواهد کرد. فرقی ندارد این مطالبه طلب وجه نقد باشد یا اینکه یک قرارداد، تعهد، اسناد تجاری و هر مسئولیت قانونی دیگری حاوی طلب وجه است. به هر حال این گونه دعوای مطالبه طلب یک نوع دعوای منقول به حساب می‌آید که برای رسیدگی در دادگاه باید با نظارت وکیل مطالبه وجه انجام شود‌.

وکیل مطالبه وجه کیست؟‌

چنانچه بین دو شخصی دعوای مطالبه وجه مطرح باشد یعنی فردی از دیگری مبلغی را طلب داشته باشد ولی طرف مقابل بدهی خود را پرداخت نکند در چنین صورتی با طرح دعوا نزد وکیل مطالبه طلب، دادخواستی به دادگاه تنظیم می‌شود. وکیل مطالبه طلب در این رابطه طبق مواد ۲۶۵_ ۳۰۱ و ۳۰۲ قانون مدنی شکایتی را برای ارائه به دادگاه تنظیم می‌کند. در واقع وکیل مطالبه طلب یک فرد حقوقی است که با توجه به قوانین تجاری و همچنین اسناد و قراردادهایی سعی می‌کند حق موکلش را در کمترین زمان ممکن بگیرد.

این حق عمدتاً پول رایج مملکت است ولی می‌توانید طلب یک مال کلی نظیر طلا را هم توسط وکیل مطالبه طلب از دادگاه داشته باشید. جالب اینکه با کمک یک وکیل مطالبه طلب می‌توانید حتی دیرکرد وجه چک و پولتان را هم از بدهکار بگیرید.

وکیل مطالبه وجه کیست؟‌

ضرورت وکیل مطالبه وجه

وکیل مطالبه طلب می‌تواند تمام قانون‌هایی را که نیاز است و در مورد آن‌ها اطلاع دارد با زبانی ساده و روان به فرد طلبکار توضیح دهد. چون عدم آگاهی از موارد قانونی مطمئناً طلبکار را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. بنابراین فرد طلبکار به راحتی و آرامش‌ در دادگاه حاضر می‌شود و کمتر دچار خسارت مالی و آسیب قرار می‌گیرد. در واقع وکیل مطالبه طلب به خوبی این موضوع را می‌داند که هر پرونده‌ای که در دادگاه مورد پیگیری قرار می‌گیرد لازم است ارکانی داشته باشد. در خصوص مطالبه وجه هم همین ارکان وجود دارد.

مثلاً یکی از ارکان مهم برای درخواست وجه خود از بدهکار، عدم سقوط طلب است. چنانچه تعهد بدهکار به شما بنابر ماده ۲۶۴ قانون مدنی کشور سقوط نکرده باشد و همواره پابرجا باشد شما می‌توانید از بدهکار درخواست طلب خودتان را داشته باشید‌. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • ابراء
  • تهاتر
  • اقاله
  • تبدیل تعهد
  • وفای به عهد

چه زمانی به وکیل مطالبه وجه نیاز است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فردی در انجام معاملاتی به شما وعده داده باشد که در زمان مقرری هزینه‌ای را به شما پرداخت کند. ولی پس از پایان رسیدن معامله شخص از پرداخت این مبلغ سرپیچی کند. در این حالت دولت برای دادخواست شما در این زمینه به وکلای مطالبه وجه اختیاراتی را داده است تا برای دریافت وجه شما از طریق قانونی اقدام کند. البته باید مهلت پرداخت وجه سر رفته باشد تا در دادگاه حق شکایت به شما داده شود.

در چنین دعاوی شما می‌توانید با کمک وکیل مطالبه وجه پیش از دادخواست و یا اینکه پس از آن اموال غیر نقدی بدهکار را توقیف کنید. در مواردی هم پرداخت طلب برای بدهکار به صورت قسطی در نظر گرفته می‌شود‌ که برای جلوگیری از این کار باید وکیل مطالبه طلب بهترین راهکار را انجام دهد.

چه زمانی به وکیل مطالبه وجه نیاز است؟

حداقل مبلغ طرح دعوی مطالبه وجه چقدر است؟

حداقل مبلغی که شما از طرف دعوی باید طلب داشته باشید حالا چه وجه قرارداد پیمانکاری باشد یا وجه چک و یا هر نوع پول نقد دیگری باید بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد. اگر مبلغ طلب شما دقیقاً ۲۰ میلیون و یا حتی کمتر از این مبلغ باشد دادخواست شما برای رسیدگی به مراجع قانونی شورای حل اختلاف در منطقه خود ارجاع داده می‌شود.

مدارک لازم برای دادخواست مطالبه وجه

برای تنظیم دادخواست در خصوص مطالبه وجه مدارک ذیل نیاز است:

  • چک
  • سفته
  • فیش واریزی
  • ضمانت نامه
  • فاکتور فروش
  • اسناد بانکی
  • داشتن دو شاهد
  • رسید کارت به کارت
  • و غیره

چنانچه هیچ کدام از این مدارک ضروری را به وکیل مطالبه وجه ارائه ندهید و فقط بخواهید با سخنان و یا حتی با ادعا حق خود را از طرف دعوی بگیرید. مطمئن باشید دادگاه هیچ کدام از سخنان و ادعاهای شما را بدون سند و مدرک قبول نمی‌کند. حتی اگر به دادگاه قانونی کشور مدارکی مثل فیلم و همچنین صدای ضبط شده ارائه دهید.

مدارک لازم برای دادخواست مطالبه وجه

هزینه دادرسی وکیل مطالبه وجه

چون این گونه دعاوی جزو دعواهای مالی محسوب می‌شوند پس هزینه دادرسی دعوای مطالبه طلب در اولین مرحله ۳/۵ درصد ارزش درخواست شده از طرف دعوا است. چنانچه دادرسی شما در یک مرحله انجام نشود و وکیل مطالبه طلب مراحل دادخواست را تجدید نظر کند یا اینکه درخواست اعاده دادرسی و یا حتی واخواهی و یا فرجام خواهی داشته باشد. وکیل مطالبه وجه نزدیک به ۴/۵ درصد ارزش درخواست شده از طرف دعوا را از شما دریافت خواهد کرد. ولی به طور کلی نمی‌توان رقم ثابتی را برای حق‌الوکاله خواسته در نظر گرفت. زیرا گاهی اوقات وکلای مطالبه وجه ۵ تا ۱۰ درصد از ارزش خواسته شده را برای هزینه وکالت خود درخواست می‌کنند‌.

سخن پایانی

امروزه دعاوی مالی جزو پرتکرارترین دعاوی حقوقی در مراجع قانونی است. چون این مسئله تا حدودی پیچیده بوده و اهمیت زیادی در پرونده‌های مالی دارد. پس لازم است تا برای حل این نوع دعاوی مالی یک وکیل مطالبه وجه که تخصص زیادی به امور مالی مثل وصول مطالبات دارد دخالت کند. اگر چه دعوای مطالبه وجه هیچ گاه موضوع کیفری نیست و خوانده هیچ گونه جرمی را انجام نداده است.

ولی این گونه دعاوی اصولاً حقوقی هستند و طرح آن به شکل یک دعوای کیفری به دادگاه فقط وقت و هزینه شما را هدر می‌دهد. پس برای دریافت مطالبه طلب خود در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و دوری از دادخواست های موهوم که اکثراً بی‌نتیجه هستند می‌توانید با اعتماد به وکلای مطالبه وجه در گروه وکلا ایران دادگستر دادخواست خود را به صورت اصولی و قانونی پیگیری کنید.

تنظیـــم دادخــواست و شکواییــه

با پر کردن فرم کارشناسان ما برای تنظیم درخواست شما، در کوتاه ترین زمان با شما ارتباط برقرار میکنند.

از کجا شــــروع کنیم؟!

ما مدعی هستیم آخرین مجموعه مهاجرتی است که مراجعه می کنید.
پروسه قضایی در کشور جدید ممکن است فرایندی پیچیده و چالش‌برانگیز باشد. در این موارد، بهره‌گیری از خدمات مشاوره و وکالت مهاجرتی می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری و پیشرفت در فرایند مهاجرت کمک کند.وکلای مهاجرتی وکیل‌لند می‌توانند به شما راهنمایی کنند و راه‌حل‌های مناسب را برای شما پیشنهاد دهند.

ثبـــت نـــام کنیـــــد و وارد پروفایل خودتون شوید

موضوع مشاورتون رو انتخاب کنید

وقتتون رو رزرو کنید

همکاران ما در اســــرع وقت با شما تماس میگیرند