نکات و شرایط صدور شناسنامه المثنی

جستجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند
شبکه های اجتماعی
شرایط صدور شناسنامه المثنی

شرایط صدور شناسنامه المثنی هم به صورت حضوری و هم به طور آنلاین انجام می‌شود‌. اما اگر شناسنامه خود را مفقود کرده‌اید باید ابتدا از طریق سازمان ثبت احوال، مراحل صدور شناسنامه جدید را پیگیری نمایید. چنانچه برایتان امکان‌پذیر است اول از همه به نزدیک ترین اداره ثبت احوال مراجعه کنید. اما بهتر است بدانید که بهترین شیوه اعلام مفقودی شناسنامه و صدور شناسنامه المثنی به صورت اینترنتی است. برای این کار باید به سایت درخواست آنلاین صدور شناسنامه المثنی وارد شوید. سپس تقاضای خود را برای دریافت یک شناسنامه معتبر و جدید به صورت آنلاین در این سایت به ثبت برسانید.

شرایط صدور شناسنامه المثنی

مفقود شدن شناسنامه یکی از دردسرهای بزرگی است که شاید شما هم دچار آن شده‌اید. بهترین راه حل برای شما این است که در اسرع وقت مفقودی شناسنامه خود را به سازمان ثبت احوال کل اعلام کنید. سپس مراحل دریافت شناسنامه المثنی را مطابق به قوانین این سازمان پیگیری نمایید. طی سال‌های اخیر خوشبختانه سامانه‌های مختلفی مربوط به سازمان ثبت احوال راه اندازی شده است که از طریق آن‌ها می‌توانید به سادگی برای صدور شناسنامه جدید اقدام کنید.

برای گرفتن شناسنامه المثنی کجا برم؟

قبل از اینکه به دنبال شرایط صدور شناسنامه المثنی باشید به شما توصیه می‌کنیم برای جستجوی شناسنامه گم شده خود به شکل حضوری به شعب ادارات ثبت احوال بروید‌؛ چون برخی افراد شناسنامه و مدارک مفقود شده‌ای را که پیدا می‌کنند به صندوق پست می‌اندازند. در نتیجه اداره پست مدارک پیدا شده را یا در وب سایت مدارک پیدا شده قرار می‌دهد یا اینکه مدارک را به سازمان ثبت احوال ارسال می‌کند‌.

پس بهتر است برای تحویل مدارک خود در ابتدا به اداره پست و وب سایت مدارک گم شده بروید در غیر این صورت مدارک گم شده خود را از اداره ثبت احوال پیگیری کنید. البته اگر مسیر شما به اداره ثبت احوال دور است می‌توانید برای جستجوی شناسنامه مفقود شده خود از طریق وارد کردن کد ملی به پورتال سازمان ثبت احوال کشور هم این کار را انجام دهید.

شرایط دریافت شناسنامه المثنی

  • تنها افرادی شرایط صدور شناسنامه المثنی را دارند که دارای مشخصات ذیل باشند‌.
  • افرادی که سن قانونی آن‌ها ۱۸ سال به بالا باشد.
  • افرادی که دارای حکم رشد باشند.
  • افرادی که سن قانونی آن‌ها زیر ۱۸ سال است باید از طریق پدر و یا جد پدری اقدام به صدور شناسنامه المثنی داشته باشد.
  • مادر تا وقتی که در قید همسری پدر صاحب شناسنامه قرار دارد می‌تواند برای صدور شناسنامه فرزندان زیر ۱۸ سال خود درخواست کند.
  • سرپرست قانونی برای فرزندان صغیر با ارائه دادن مدارک مستند برای احراز هویت فرد متقاضی.

مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه المثنی

در شرایط صدور شناسنامه المثنی مهم‌ترین مدارکی که لازم است عبارت‌اند از:

  • کپی شناسنامه همسر
  • کپی شناسنامه فرزندان
  • رسید بانکی پرداخت هزینه های صدور شناسنامه المثنی
  • استشهاد محلی و گواهی صدق گفتار شما برای مفقودی شناسنامه
  • کپی صفحه ۲ و ۳ سند ازدواج در صورتی که فرد متقاضی متأهل باشد.
  • ۳ قطعه عکس رنگی و جدید در ابعاد ۳×۴ به صورت تمام رخ برای افرادی که سن آن‌ها بالای ۱۵ سال است.

اصل و کپی مدارک عکس دار معتبر در هنگام مراجعه مانند کارت ملی، پاسپورت، گواهینامه و حتی کارت پایان خدمت. البته باید کپی تمام مدارک نامبرده همگی از طریق متصدی ثبت احوال به شکل رسمی و حقوقی برابر اصل اعلام شوند‌.

چنانچه مدرک عکس داری معتبری در دسترس ندارید باید برای تأیید عکس خود از طریق نیروی انتظامی و یا توسط شورای اسلامی یا اینکه یک کارمند رسمی دولت اقدام کنید. برای این کار می‌توانید با یک وکیل امور ثبتی مشورت کنید.

مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه المثنی

مدت زمان صدور شناسنامه جدید

از آنجایی که نحوه صدور شناسنامه المثنی یک روند قانونی است. پس تحویل شناسنامه جدید به فرد متقاضی تقریباً بین ۱۵ تا ۴۵ روز طول می‌کشد. البته می‌توانید توسط سامانه پیگیری مرسولات و وارد کردن کد مرسوله زمان تحویل شناسنامه خود را مطلع شوید. یادتان باشد شما تا زمانی که شناسنامه جدید را تحویل می‌گیرید بهتر است با انتشار آگهی مفقودی شناسنامه از سوء استفاده‌های احتمالی پیشگیری کنید.

شرایط درخواست شناسنامه المثنی به صورت غیرحضوری

یکی از بهترین شرایط صدور شناسنامه المثنی به شکل اینترنتی است. شما با وارد کردن مشخصات و مدارک خود به سایت رسمی سازمان ثبت احوال کشور می‌توانید درخواست خود را مورد بررسی این سازمان قرار دهید‌. بعد از بررسی‌های لازم نتیجه درخواست شما به اطلاعتان خواهد رسید. البته برای ثبت درخواست آنلاین باید شماره سریال و همچنین کد رهگیری کارت ملی هوشمندانه خود را بدانید.

سخن پایانی

از آنجایی که شناسنامه مهم‌ترین سند هویتی شما است پس باید از زمان تولد تا پایان عمر از شناسنامه خود خوب مراقبت کنید. همچنین اطلاعات درج شده در آن را بدانید. ولی چنانچه شناسنامه شما به هر دلیلی مثل آتش سوزی، زلزله و عوامل دیگری مفقود شد لازم است تا در اسرع وقت با دانستن شرایط صدور شناسنامه المثنی نسبت به صدور شناسنامه جدید اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر نمی‌دانید که برای گرفتن شناسنامه المثنی به کجا بروید و چه راهکارهایی را انجام دهید کارشناسان ما در گروه وکلا ایران دادگستر می‌توانند شما را در جریان کوتاه‌ترین راه برای صدور شناسنامه المثنی قرار دهند. علاوه بر آن با ارائه خدمات حقوقی مثل قبول وکالت و مشاوره حقوقی در زمینه‌های مختلفی چون امور ملکی، امور ثبتی، قرارداد پیمانکاری، حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و … زیر نظر بهترین وکلای پایه یک دادگستری شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page