صفر تا صد نکات و شرایط انتقال سهم الارث به دیگری

جستجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند
شبکه های اجتماعی
انتقال سهم الارث به دیگری

انتقال سهم الارث به دیگری یا به صورت قرارداد شفاهی و یا با انعقاد یک قرارداد کتبی به شکل دست‌نویس انجام می‌شود. اما برای تنظیم هر یک از قراردادهای دست‌نویس باید با در دست داشتن مدارک هویتی، اصل گواهی انحصار وراثت، قبوض پرداخت مالیات ارث و همچنین رای دادگاه در زمینه تقسیم ترکه به یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه کنید.

البته برای انتقال سهم الارث خود و یا یکی از ورثه به دیگری طبق قانون مدنی کشور بهتر است در قالب یک متن به صورت قرارداد هبه یا قرارداد صلح، کار انتقال و فروش سهم الارث خود را انجام دهید تا مراحل کار به صورت کاملاً قانونی طی شود‌.

نحوه انتقال سهم الارث به دیگری

هنگامی که شخصی چه زن چه مرد فوت می‌کند باید اول از همه بخشی از ثروت به جای مانده از متوفی را برای پرداخت دیون شخص فوت شده و هزینه های دفن و کفن او در نظر گرفت. سپس اموال منقول و غیر منقول باقیمانده به عنوان ترکه متوفی تنها به ورثه‌های او تعلق می‌گیرد. بنابراین هر کدام از وراث می‌توانند با انجام تشریفات لازم و انحصار وراثت به طور قانونی مالک ارث خود از شخص فوت شده شوند‌. سپس سهم الارث خود را به دیگری انتقال دهند.

ولی یکی از مهم‌ترین شرایط لازم برای انتقال سهم الارث به دیگری آن است که معاملات انجام شده طبق قانون مدنی کشور در قالب عقود معین و یا عقود غیر معین صورت بگیرد‌. امروزه مرسوم ترین روش انتقال و فروش سهم الارث به شکل عقد صلح و همچنین عقد هبه به صورت شفاهی یا کتبی انجام می‌گیرد.

شرایط انتقال سهم الارث قبل از تقسیم

یادتان باشد پیش از پرداخت مالیات بر ارث ترکه و صرفاً با ارائه گواهی انحصار وراثت نمی‌توان هیچ نوع سندی برای انتقال اموال متوفی حتی با کمک وکیل ثبتی تنظیم کرد. پس در خصوص اموال غیر منقول مثل ملک و مستغلات باید طی مراحل قانونی در ابتدا سند مالکیت به نام وراث صادر شود تا هر یک از ورثه بتوانند سهم الارث خود را به دیگری انتقال دهند. همچنین در خصوص خودرو هم باید ابتدا تعویض پلاک به نام ورثه‌ها انجام شود تا وراث بتوانند خودروی به ارث رسیده را به راحتی انتقال دهند یا بفروشند‌.

مدارک لازم برای انتقال سهم الارث به دیگری

برای انتقال سهم الارث به دیگری چه به صورت شفاهی و لفظی باشد و چه به شکل مکتوب انجام شود باید طرفین معامله برای تنظیم سند و مراجعه به محضر یکسری مدارک مهم را ارائه دهند مانند:

  • تقسیم نامه تنظیمی بین وراث
  • گواهی انحصار وراثت شخص متوفی
  • رای دادگاه در رابطه با تقسیم ماترک شخص متوفی بین ورثه
  • مدارکی در خصوص پرداخت مالیات بر ارث از طرف ورثه متوفی
  • اسناد و مدارک طرفین معامله نظیر شناسنامه و همچنین کارت ملی
  • مدارکی در خصوص مالکیت شخص بر مال مورد انتقال‌ مثل سند رسمی، قرارداد محضری، مبایعه نامه و غیره

مدارک لازم برای انتقال سهم الارث به دیگری

انتقال سهم الارث قبل از انحصار وراثت

دقت کنید هیچ کدام از وراث نمی‌توانند پیش از انحصار وراثت برای فروش و انتقال سهم الارث خود اقدامی را انجام دهند. چون تنها در گواهی انحصار وراثت مشخصات و سهم قانونی هر یک از وراث تعیین شده است. از این رو پیش از دریافت گواهی انحصار وراثت به درستی وراث شخص فوت شده معلوم نیست که چه کسانی هستند. از طرفی تا گواهی انحصار وراثت دریافت نشود شما نمی‌توانید هیچ گونه اقدامی برای پرداخت هزینه های دفن و کفن، ادای حقوق متوفی، پرداخت مالیات بر ارث و حتی پرداخت دیون را انجام بدهید.

فروش سهم الارث به یکی از وراث

برای فروش سهم الارث خود به هر شخص دیگری باید یکسری شرایط را طبق ماده ۱۹۰ قانون مدنی در نظر بگیرید. طبق این ماده وارثی ک قصد دارند سهم الارث خود را بفروشند باید تصمیم خود را از طریق ایجاب یا قبول ارائه دهند. اگر چه در گذشته اعلام قصد فروش سهم الارث تنها با گفتار یا رفتار کافی بود؛ ولی در حال حاضر بهتر است امضاء و همچنین اثر انگشت عقود در زمان تنظیم قرارداد ثبت شود. از طرفی باید هر دو طرف معامله دارای عقل، بلوغ سنی و رشادت قانونی و لازم باشند.

متن انتقال سهم الارث به یکی از وراث

برای تنظیم متن انتقال سهم الارث به دیگری موارد ذیل نیاز است‌:

مشخصات طرفین قرارداد

واهب:

آقا/ خانم…

شماره شناسنامه…

کد ملی…

صادره از…

نشانی….

متهب:

آقا/خانم…

شماره شناسنامه…

کد ملی…

صادره از…

نشانی…

مشخصات عین موهوبه:

پلاک ثبتی… واقع در… سهم الارث قانونی از مرحوم… در تاریخ… به سبب گواهی انحصار وراثت… بوده است.

شرایط قرارداد صلح:

این قرارداد… بین طرفین تنظیم شده است. پس مصالح، حق هیچ گونه رجوع بعد از تاریخ انعقاد را ندارد.

شرایط قرارداد صلح

سخن پایانی

گاهی اوقات کسانی که ورثه متوفی هستند قصد دارند با انتقال سهم الارث خود به یکی از وراث اقداماتی را انجام دهند. برای این کار باید با منعقد کردن عقودی مثل عقد بیع یا عقد هبه این کار صورت بگیرد. چون فردی که اقدام به انتقال دادن سهم الارث خود می‌کند دیگر هیچ حقوق مالکانه‌ای در سهم الارث خود ندارد. در حالی که منتقل الیه به راحتی می‌تواند هر حق مالکانه‌ای مثل تصرف، فروش و غیره را بر روی مال اعمال کند‌. اما در برخی شرایط چنانچه شخص انتقال دهنده از طریق عقد هبه انتقال و فروش سهم الارث را انجام داده باشد می‌تواند برای رجوع از هبه به صورت قانونی اقدام کند.

پس برای انتقال دادن سهم الارث خود طبق تشریفات قانونی به شما توصیه می‌کنیم به دفتر وکالت و مشاوره حقوقی گروه وکلای ایران دادگستر مراجعه کنید. در واقع این مجموعه خدمات قبول وکالت و مشاوره حقوقی در زمینه‌های مختلفی چون امور ملکی، امور ثبتی، قرارداد پیمانکاری، حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و … را زیر نظر بهترین وکلای پایه یک دادگستری ارائه می‌دهد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *