نمونه شکایت کیفری استفاده از اسکناس جعلی

جستجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند
شبکه های اجتماعی
نمونه شکایت کیفری استفاده از اسکناس جعلی

شکایت کیفری استفاده از اسکناس جعلی به وضعیتی اشاره دارد که فردی آگاهانه اقدام به استفاده یا توزیع اسکناس‌های جعلی می‌کند. این عمل در حقوق کیفری ایران جرم محسوب می‌شود، چرا که اسکناس جعلی نه‌تنها به دارنده آن زیان وارد می‌کند، بلکه اعتماد عمومی را نسبت به سیستم پولی کشور کاهش می‌دهد.

شکایت کیفری استفاده از اسکناس جعلی

شکایت کیفری استفاده از اسکناس جعلی

نمونه شکایت کیفری استفاده از اسکناس جعلی

دادستان معظم شهرستان …… 

سلام علیکم- احتراماً

خاطر عالی را مستحضر می‌دارم، شکایت موکل علیه مشتکى عنه / عنهم به اتهام استفاده از اسکناس جعلی به دلایل ذیل وارد بوده و متهم / متهمان مذکور شایسته تعقیب و تحمل کیفر قانونی می‌باشند.
بدواً شرح خلاصه ماوقع:

1) به موجب مستفاد از قانون مجازات اسلامی:

 جعل و تزویر عبارت است از قلب متقلبانه حقیقت، به زیان دیگری به یکی از طرق مذکور در قانون در یک سند یا نوشته یا چیز دیگر.

 اولین عنصر مادی جعل و تزویر قلب حقیقت می‌باشد و آن عبارت است از دگرگون کردن و مخدوش کردن و تغییر دادن منقلب ساختن حقیقت یک امر.

 چنانچه شخصی در دفترخانه‌ای حاضر شود و خود را صاحب ملکی معرفی و اسناد تنظیمی را امضا کند در صورتی که ثمن معامله را هم گرفته باشد مرتکب جعل و کلاهبرداری شده است.

قصد تقلب مذکور در (ماده ۵۲۳ ق.م.ا. (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) اعم است از جعل و تزویر از طریق فعل یا ترک فعل بنابراین اگر تاجری در دفاتر قانونی خود از درج معاملات مذکور در صورتحساب‌های دریافتی خودداری و بدین ترتیب عالماً، عامداً و به قصد اضرار طرف معامله و استفاده نامشروع از ذکر ارقامی از مطالبات خودداری نماید، مرتکب جرم تزویر از طریق ترک فعل گردیده است.

 جعل مادی عبارت است از تحریف حقیقت با عملی مادی ضمن باقی ماندن اثر خارجی مادی جعل در نوشته یا سند یا غیر آن، بنابراین در جعل مادی جاعل در صورت و ظاهر و جسم سند مرتکب قلب حقیقت می‌شود به نحوی که آثار این عمل مادی می‌تواند محسوس و مشهود گردد مانند ساختن تمامی یک سند یا الحاق در سند یا نوشته.

 مصادیق مندرج در ماده ۵۲۳ ج.ا.م. (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) جعل مادی هستند به جز تقدیم یا تأخیر تاریخ سند که ممکن است، حسب مورد، مادی یا معنوی باشد.

 در جعل معنوی (یا مفادی) قلب حقیقت در مطلب و مفاد یک نوشته بدون اینکه اثر خارجی داشته باشد به عمل می‌آید به عبارت دیگر جاعل ابتدا حقیقت یک امری را در ذهن خود منقلب می‌کند و سپس همان دروغ را به صورت قلب شده وارد سند می‌نماید. بنابراین جعل معنوی عبارت است از قلب حقیقت در مفاد و شرایط و مضمون یک سند بدون اینکه در ظاهر نوشته یا سند تغییر و تحریفی مادی به عمل آید.

 برای تحقق جعل شبیه سازی شرط نیست اما در اسکناس و پروانه‌های رانندگی و به طور کلی چیز‌های معروف و مشهود نزد مردم مختصر شباهتی بین سند اصلی و سند مجعول لازم است.

 قلب حقیقت در صورتی جعل و تزویر به حساب می‌آید که در آن ضرری به غیر وارد آمده باشد، البته در جعل، اضرار آنی شرط نیست بلکه اگر سند بالقوه متضمن ضرر به دیگری باشد باز هم جعل تحقق یافته است.

 استفاده خود جاعل از سند مجعول شرط تحقق جرم نیست.

 در محضر دادستان محترم نیاز به توضیح نمی‌باشد که: شبیه سازی و تقلید اگر در بعضی موارد مثل جعل اسکناس یا جعل شیر خورشید و نشان دولتی و امثال آن از چیز‌های معروف نزد هر کس لازم دانسته شود، برای آن است که با عدم شباهت عنوان ساختن آن شیء صادق نمی‌آید نه از باب آنکه شبیه سازی به طور کلی از ارکان جعل است. بنابراین اگر کسی قبض حواله‌ای جعل و به این کیفیت وجهی وصول کند، گرچه هیچ گونه شباهتی نیز بین امضای حواله مجعول و امضای واقعی نباشد باز عمل جعل تحقق یافته است.

(حکم شماره ۱۹۴- ۱۳۱۶/۶/۱)

با حفظ مقدماتی که مذکور شد شکایت موکل علیه متهم به دلایل ذیل وارد می‌باشد. چه مراجعه متهم به واحد صنفی موکل و خرید …… به مبلغ …… ریال و پرداخت …… از طریق تحویل …… فقره تراول چک ۵۰۰ هزار ریالی در حضور شهود و تصاویر دوربین مداربسته محرز و ثابت است. رسیدگی و تعقیب متهم و صدور قرار جلب به دادرسی تحت استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

وکیل شاکی ……

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *