نحوه وصول هزینه ساختمان (دریافت هزینه ساختمان به روش قانونی)

جستجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند
شبکه های اجتماعی
وصول هزینه ساختمان

نحوه وصول هزینه ساختمان بهتر است به صورت قانونی انجام شود. چون برخی از افراد که تنها مالک واحدی هستند ولی هیچ شخصی در آن ساکن نیست از پرداخت هزینه‌های شارژ ساختمان، تعمیرات و سرویس تاسیسات ساختمان خودداری می‌کنند.

در صورتی که طبق قانون علاوه بر مستأجر همواره مالک اصلی ساختمان هم موظف به پرداخت برخی هزینه‌های ساختمان است. حال چه واحد خالی از سکنه باشد و یا اینکه مستأجری در آن سکونت داشته باشد. به هر حال طبق قانون آیین دادرسی مدنی نحوه وصول هزینه ساختمان برای مواظبت و مرمت ساختمان بر عهده تمامی مالکین و ساکنین ساختمان است.

نحوه وصول هزینه ساختمان

با افزایش شهرنشینی و ساخت و ساز آپارتمان های مسکونی و تجاری بزرگ و پرجمعیت طبیعتاً مشکلاتی برای مالکین و ساکنین ساختمان به وجود می‌آید. به همین دلیل برای مدیریت و سازمان‌دهی هزینه‌های ساختمان مدیر ساختمان یا هیات مدیره تعیین می‌شود. چون گاهی اوقات متأسفانه برخی از ساکنین و یا مالکین ساختمان از پرداخت شارژ و هزینه انشعابات ساختمان خودداری می‌کنند. بنابراین مدیر و هیات مدیره موظف هستند طبق روش های قانونی و بهره بردن از برخی اختیارات قضایی یک وکیل مطالبه وجه، اقدام به وصول هزینه ساختمان کنند.

مسئول پرداخت هزینه‌های ساختمان کیست؟

نحوه وصول هزینه‌ ساختمان مثل هزینه درخواست انشعابات، بیمه ساختمان، سرویس آسانسور و غیره بر عهده تمام مالکین و ساکنین ساختمان است. در واقع قانون گذار مشخص کرده است که مالکان واحدهای آپارتمانی و تمام کسانی که به عنوان مستأجر از واحدهای مسکونی و تجاری استفاده می‌کنند مسئول پرداخت هزینه‌های ساختمان هستند. البته تعیین سهم هر کدام از استفاده کنندگان و حتی مالکان ساختمان در خصوص هزینه تعمیر موتورخانه، هزینه تعمیرات پارکینگ و غیره بعد از تصویب بودجه سالانه که برای ساختمان تعیین می‌شود از طریق مدیر و مجمع عمومی مشخص خواهد شد.

مسئول پرداخت هزینه‌های ساختما

نکته مهم اینجاست که تعدادی از صاحبین املاک واحد خود را خالی می‌گذارند و هیچ مستأجری از آن استفاده نمی‌کند. در چنین حالتی قطعاً مالک هم موظف است هزینه‌های مشترک ساختمان را بپردازد. چون بسیاری از این هزینه‌های ساختمان صرف بیمه و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی ساختمان می‌شوند‌.

بهترین روش وصول هزینه ساختمان

دقت کنید اگر شخصی از پرداخت هزینه‌های ساختمان امتناع کند باید هیات مدیره و یا مدیر ساختمان اول از همه به مالک و یا ساکن واحد تذکر بدهد. چنانچه به آبروی ساکن واحد لطمه‌ای وارد نمی‌شود بهتر است تذکر خود را به شکل برگه‌ای احترام آمیز روی تابلو اعلانات ساختمان نصب کنید. حتی می‌توانید مبلغی را هم تحت عنوان جریمه جهت دیرکرد پرداخت هزینه‌های ساختمان برای این افراد در نظر بگیرید.

مطمئن باشید تعیین این جریمه کاملاً قانونی است و بهتر است در اساسنامه ساختمان هم نوشته شود. پس از گذشت مهلت پرداخت چنانچه باز هم از پرداخت شارژ و سایر هزینه‌ها به مدیر و یا هیات مدیره خودداری کرد. لازم است مدیران و یا مجمع عمومی ساختمان برای دریافت هزینه ساختمان به روش قانونی اقدام کنند.

نحوه وصول هزینه ساختمان به روش قانونی

برای وصول هزینه ساختمان، مدیر و هیات مدیره طبق ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی مدنی موظف هستند از طریق مراجعه به سامانه و همچنین درگاه خدمات الکترونیک قضایی یک نوع اظهارنامه برای فرد مکلف تهیه و تنظیم کنند. سپس این اظهارنامه را به شخص بدهکار بدهند‌. اگر بعد از دریافت اظهارنامه باز هم شخص بدهکار قصد نداشته باشد که بدهی خود را بپردازد در غیر این صورت باید مدیران بعد از گذشت ۱۰ روز از زمان تاریخ ابلاغ تمامی خدمات مشترک را از این افراد صلب کنند.

البته اگر مالک و یا ساکنین واحد مسکونی و یا تجاری از این موضوع معترض باشند می‌توانند با ارائه دادن دادخواست به هیات مدیره و یا مدیران ساختمان اعتراض خود را اعلام کنند. در این صورت مجمع عمومی و مدیر ساختمان با تنظیم یک دادخواست وصول بدهی از ساکنین و مالکین ساختمان و ارائه آن به دادگاه قضایی کار بررسی فرد مقتضی را به دادگاه واگذار می‌کنند‌. البته یادتان باشد مدیر ساختمان نباید هیچ نوع اقدامی خلاف قانون در برابر بدهکاران انجام بدهد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت هزینه‌های ساختمان

ضمانت اجرای عدم پرداخت هزینه‌های ساختمان

از آنجا که بخش‌های مشاعی از ساختمان متعلق به تمام ساکنین است. بنابراین هزینه اداره و مراقبت از آن‌ها نیز بر عهده تمام مالکین واحدها خواهد بود. از این رو هیچ کدام از مالکین و ساکنین نباید به بهانه اینکه از بخش مشاع استفاده نمی‌کنند یا به ندرت استفاده می‌کنند یا اینکه اصلاً در ساختمان ساکن نیستند حق ندارند از پرداخت هزینه‌های ساختمان خودداری کنند‌. ولی اگر یک نفر از ساکنین مطابق با قراردادی شفاهی یا مکتوب حق استفاده از بخش مشاع را سلب کند و مالکیت و استفاده از آن بخش را به ساکنین دیگری از ساختمان منتقل کند قطعاً مالک از دادن مخارج و هزینه‌های مربوطه معاف است

سخن پایانی

فراموش نکنید همیشه برای نگهداری و بهره بردن از امکانات مشاع ساختمان‌ها طبق تعیین ساکنین ساختمان هزینه‌های مشترکی وجود دارد. بنابراین تمامی ساکنین و مالکین ملزم به پرداخت این هزینه‌ها هستند. چنانچه هر یک از ساکنان و مالکان واحدهای مسکونی و تجاری از پرداخت این هزینه‌ها امتناع کنند بدون شک هیات مدیره و مدیران این اختیار را دارند تا اقداماتی لازم را از طریق دادگاه قانونی و مراجع حقوقی برای دریافت این هزینه‌ها از افراد بدهکار انجام دهند.

پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که در این زمینه دچار مشکل حقوقی شده‌اید بهتر است با وکلای پایه یک دادگستری حاضر در دفتر وکالت و مشاوره حقوقی گروه وکلا ایران دادگستر مشورت کنید. چون این مجموعه خدمات مختلفی نظیر قبول وکالت و مشاوره حقوقی در زمینه‌های مختلفی چون امور ملکی، امور ثبتی، قرارداد پیمانکاری، حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و … را زیر نظر بهترین وکلای پایه یک دادگستری ارائه می‌دهد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page