مراحل مطالبه حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

جستجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند
شبکه های اجتماعی
مطالبه حق سرقفلی

مطالبه حق سرقفلی و حق کسب و پیشه جزو موضوعات حقوقی هستند که طبق قوانین بین موجر و مستاجر از طرف قانون گذار در سال ۵۷ و سال ۷۶ در نظر گرفته شده است. طبق این قانون مستاجر ملک تجاری در شرایط خاصی می‌تواند حق مطالبه سر قفلی و حق کسب و پیشه خود را از مالک یا همان موجر ملک داشته باشد.

البته اگر شرایط لازم فراهم باشد و مستاجر بخواهد مطالبه حق سرقفلی و حق کسب و پیشه را از مالک داشته باشد باید برای طرح دعوی این مطالبه مدارک و اسنادی را به طور قانونی از طریق سامانه رسمی ثنا تهیه کند.

دعوی مطالبه حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

یکی از دعاوی رایجی که مربوط به املاک تجاری صورت می‌گیرد. دعوی مطالبه حق سرقفلی و مطالبه حق کسب و پیشه است‌‌. این نوع دعوا به دلیل مطالبه مستاجر ملک تجاری با ارائه دادخواست قانونی و ارزش مالی متناسب با سرقفلی و یا کسب و پیشه‌ی خود از موجر صورت می‌گیرد. اما نحوه طرح دعوی این گونه موضوعات باید بعد از ارسال یک اظهارنامه‌ای برای موجر جهت ثبت دادخواست دعوا توسط یکی از دفاتر معتبر خدمات قضایی انجام شود.

چون باید این موضوع به طور دقیق به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع داده شود تا حق کسب و پیشه و حق سرقفلی به نرخ روز محاسبه شود. برای پیشبرد این دعوا می‌توانید از سوابق یک وکیل مطالبه وجه بهره ببرید. در این میان گروه وکلا ایران دادگستر می‌تواند باسابقه ترین و متخصص ترین وکیل مطالبه وجه را در اختیارتان قرار دهد. سپس در کمترین زمان حق سرقفلی و حق کسب و پیشه شما را به نرخ روز از مالک ملک تجاری بگیرد.

مطالبه سرقفلی

مراحل مطالبه سرقفلی و حق کسب و پیشه

قبل از اینکه به نحوه مطالبه حق سرقفلی و مطالبه حق کسب و پیشه بپردازیم لازم است بدانید که برای انجام این کار مانند مراحل انجام الزام به تحویل ملک به یکسری مدارک مهم مثل مدارک هویتی و همچنین اجاره نامه نیاز دارید. سپس برای طی کردن سایر مراحل مطالبه حق سرقفلی و حق کسب و پیشه باید مراحل ذیل را به ترتیب انجام دهید.

در ابتدا باید شما به عنوان یکی از طرفین دعوی برای مطالبه حق سرقفلی و حق کسب و پیشه خود در سامانه رسمی ثنا ثبت نام کنید. سپس با احراز هویت ثنا و دریافت نام کاربری یک رمز عبور به دست بیاورید. چنانچه بخواهید مطالبه حق خود را توسط وکیل مطالبه وجه و یا دیگر وکلای حقوقی انجام دهید باز هم نیاز است تا به طور شخصی در سامانه ثنا ثبت نام کنید. در غیر این صورت دادخواست شما ثبت نخواهد شد.

در مرحله بعد باید نمونه دادخواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز دادگاه به یکی از دفاتر معتبر خدمات الکترونیک قضایی ارائه دهید. سپس دادخواست مطالبه خود را ثبت کنید و از طریق این دفاتر الکترونیک به دادگاه حقوقی مربوطه ارسال نمایید.

مراحل مطالبه سرقفلی

سپس در مراحل بعد قطعاً دادگاه حقوقی بعد از ارجاع پرونده شما تشکیل جلسه می‌دهد و از طریق سامانه رسمی ثنا از شما و مالک ملک تجاری می‌خواهد تا در تاریخ مشخصی در جلسه دادرسی دادگاه حضور داشته باشید.

در این مرحله اگر شرایط لازم برای طرح دعوی مطالبه حق سرقفلی و حق کسب و پیشه در اختیار قاضی قرار گرفته باشد دادگاه رسمی با ارجاع امر حقوقی به کارشناس رسمی دادگستری دستور می‌دهد تا میزان سر قفلی و حق کسب و پیشه شما را متناسب با نرخ روز مشخص کند. سپس جهت پرداخت آن به مالک ملک تجاری حکم دهد‌. این رأی صادره به مدت ۲۰ روز متوالی قابل اعتراض به دادگاه رسمی تجدید نظر است‌.

سخن پایانی

اگر چه شما در هر زمانی می‌توانید برای مطالبه سرقفلی و حق کسب و پیشه خود از مالک ملک تجاری اقدامات لازم را انجام دهید. ولی در دعوی مطالبه سرقفلی و حق کسب و پیشه ‌یکسری شرایط باید وجود داشته باشد. مثلاً به دلیل احداث ساختمان جدید باید ملک تجاری تخلیه شود یا اینکه صاحب ملک تجاری خودش به ملک نیاز پیدا کرده باشد.

در چنین شرایطی می‌توانید با کمک وکلای پایه یک دادگستری حاضر در گروه وکلا ایران دادگستر دریافت حق سرقفلی و حق کسب و پیشه خود را مطالبه کنید. البته موسسه حقوقی ایران دادگستر ضمن حل و فصل چنین موضوعات حقوقی مهم نیز خدمات قبول وکالت و مشاوره حقوقی در زمینه‌های مختلفی چون امور ملکی، امور ثبتی، قرارداد پیمانکاری، حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و … را زیر نظر بهترین وکلای پایه یک دادگستری به تمام متقاضیان در سراسر ایران ارائه می‌دهد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page