در صورت نداشتن شهود در دادگاه چگونه از خود دفاع کنیم؟

جستجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند
شبکه های اجتماعی
نداشتن شهود در دادگاه

نداشتن شهود در دادگاه مانع از ثابت شدن دعوا نمی‌شود‌؛ زیرا شما می‌توانید از طریق برخی ادله اثبات دعوی مرتبط در امور حقوقی مثل ارائه سند و مدارک معتبر استفاده کنید‌. از طرفی با تحقیق و معاینه محل و از همه مهم‌تر با کارشناسی دادگاه امکان اثبات اظهارت شما وجود دارد. البته در صورت نداشتن شهود در دادگاه باید تمامی اسناد و مدارک شما طبق شرایط لازم و احکام خاصی پذیرفته شوند‌. چون برای جریان یافتن دعوی شما نباید آثار خاصی برای طرف دیگر دعوی ایجاد شود.

نداشتن شهود در دادگاه

اگر چه شهادت شهود یا همان گواهی برخی افراد به عنوان شاهد یکی از اصلی ترین دلایل اثبات دعوی حقوقی و دعوی کیفری است؛ ولی برای ثابت کردن یک دعوا تنها شهادت شهود لازم نیست بلکه بیشتر جرایم و شکایات با دلایل دیگری مثل علم قاضی، سوگند و قسامه و همچنین اقرار متهم قابل اثبات هستند. از این رو نداشتن شاهد در دعاوی کیفری و حقوقی به شرط ارائه اسناد و مدارک کافی اشکال و اثر منفی خاصی را به وجود نمی‌آورد.

نداشتن شهود در دادگاه کیفری

 ارائه ندادن شاهد در مورد برخی جرائم که جنبه حیثیتی دارند مثل اثبات زنا باعث می‌شود تا متهم پس از ثابت نشدن مسئله‌ اصلی بتواند علیه شاکی به دادگاه اعاده حیثیت کند. زیرا طبق قانون مجازات اسلامی در حالی که فردی جرمی را به شخص دیگری نسبت بدهد اما نتواند از طریق شهادت شهود صحت جرم را ثابت کند ممکن است متهم بعد از برائت به دلیل اتهام افترا از طرف دیگر شکایت کند. از این رو نداشتن شاهد در دادگاه های کیفری می‌تواند مانع مهمی برای ثابت کردن برخی جرایم به شمار آید.

نداشتن شهود در دادگاه حقوقی

 نداشتن شهود در دادگاه حقوقی در بیشتر اوقات مانع از ثابت کردن جرم‌ نمی‌شود. زیرا با برخی ادله اثبات مثل فیلم دوربین مدار بسته، تحقیقات پلیسی و همچنین اثر انگشت و برخی اسناد و مدارک می‌توانید ارتکاب جرم را اثبات کنید. ذکر یک نکته در اینجا ضروری است اینکه طبق قانون جدید کشور خویشاوندان و اقوام درجه یک می‌توانید در حالی که شاهد موضوع دعوی و یا ارتکاب جرمی بوده‌اند در دادگاه قضایی حاضر شوند و شهادت بدهند.

نداشتن شهود در دادگاه حقوقی

بنابراین برخلاف قوانین گذشته شهادت اقوام درجه یک در دادگاه هیچ اشکالی در جریان دعوی ایجاد نمی‌کند.

 نداشتن شهود در دادگاه به تعداد کافی

در مواقعی که شاهدین شما به تعداد کافی نیستند و یا اصلاً شما شاهدی نداشته باشید در خصوص جرم‌هایی که جنبه حیاتی و مهم دارند شاید حکم دادگاه به ضرر شما تمام شود. همچنین باعث شود که نتوانید علیه فرد مجرم شکایت خود را به اثبات برسانید. پس تعداد شاهد در دادگاه کیفری در حکم قاضی و رأی دادگاه بسیار تاثیر گذار است. البته در صورت نداشتن شاهد در دادگاه حقوقی خصوصاً در زمینه شکایات مالی می‌توانید از تجربیات یک وکیل مطالبه وجه کمک بگیرید.

امروزه وکلای مطالبه وجه حاضر در گروه وکلا ایران دادگستر با دانش علمی و تجربه کاری کمک می‌کنند تا به بهترین شکل مشکلات حقوقی خود را برطرف کنید. در واقع وکلای پایه یک دادگستری حاضر در موسسه حقوقی ایران دادگستر به خوبی می‌توانند از موکل خود بدون ارائه شهود در دادگاه دفاع کنند.

اثبات شکایت بدون شاهد

همیشه وجود شاهد جزو اصلی ترین گزینه‌ها جهت اثبات ادله دعوی به حساب می‌آید؛ اما خیلی از جرم و جنایات زمانی رخ می‌دهد که هیچ شاهدی در آنجا حضور ندارد یا اینکه شاهدین دارای شرایط قانونی نیستند. در صورت نداشتن شاهد در دادگاه باید به عنوان یکی از طرفین دعوی از قاضی تقاضای تحقیق و صدور کارشناسی محل وقوع جرم را داشته باشید. در چنین مواقعی هیچ گاه به فکر خرید شاهد برای دادگاه نباشید چون این مسئله خود یک نوع جرم به حساب می‌آید.

اثبات شکایت بدون شاهد

سخن پایانی

از آنجایی که هر جرمی دلایل اثباتی مخصوص به خودش را دارد پس چنانچه بتوانید با کمک یکسری ادله اثبات دعوی به راحتی جرمی را ثابت کنید مطمئناً نداشتن شهود در دادگاه کیفری مشکل چندانی ندارد. ولی در جرایمی که حضور شاهدین مهم‌ترین راه برای ثابت کردن جرم است یقیناً نداشتن شهود شرعی بر روی رای دادگاه تاثیر مستقیمی خواهد داشت و باید به ناچار از شکایت خود صرف نظر کنید.

به همین منظور وکلای متبحر و مجرب ما در گروه وکلا ایران دادگستر همواره در تلاشند در چنین شرایطی برای جلوگیری از ضایع شدن حق قانونی شما و اتلاف وقت خدمات حقوقی و قضایی مختلفی را در اختیار شما قرار دهند. ما در این مجموعه با داشتن بهترین وکلای پایه یک دادگستری وکالت شما را قبول می‌کنیم و به شما در زمینه‌های مختلفی از قبیل امور ملکی، امور ثبتی، قرارداد پیمانکاری، حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و … مشاوره حقوقی می‌دهیم.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page