شکایت کیفری الصاق به معنای شکایت از شخصی است که بهطور غیرمجاز اقدام به الصاق یا اضافه کردن قسمتی به یک سند یا مدرک کرده باشد. این عمل میتواند شامل اضافه کردن متن، امضا، عدد، مهر یا هر نوع محتوای دیگر به اسناد رسمی یا عادی باشد. الصاق به قصد تغییر محتوا و مفاد سند، تحریف حقایق یا فریب دیگران انجام میشود و از مصادیق جرم جعل محسوب میگردد.
شکایت کیفری الصاق
دادستان معظم شهرستان ……
سلام علیکم- احتراماً
خاطر عالی را مستحضر میدارم، شکایت موکل علیه مشتکی عنه / عنهم به اتهام الصاق به دلایل ذیل وارد بوده و متهم / متهمان مذکور شایسته تعقیب و تحمل کیفر قانونی میباشند.
بدواً شرح خلاصه ماوقع:
1) به موجب مستفاد از قانون مجازات اسلامی:
جعل و تزویر عبارت است از قلب متقلبانه حقیقت، به زیان دیگری به یکی از طرق مذکور در قانون در یک سند یا نوشته یا چیز دیگر.
اولین عنصر مادی جعل و تزویر قلب حقیقت میباشد و آن عبارت است از
دگرگون کردن و مخدوش کردن و تغییر دادن منقلب ساختن حقیقت یک امر.
چنانچه شخصی در دفترخانهای حاضر شود و خود را صاحب ملکی معرفی و اسناد تنظیمی را امضا کند در صورتی که ثمن معامله را هم گرفته باشد مرتکب جعل و کلاهبرداری شده است.
قصد تقلب مذکور در (ماده ۵۲۳ ق.م.ا. (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) اعم است از جعل و تزویر از طریق فعل یا ترک فعل بنابراین اگر تاجری در دفاتر قانونی خود از درج معاملات مذکور در صورتحسابهای دریافتی خودداری و بدین ترتیب عالماً، عامداً و به قصد
اضرار طرف معامله و استفاده نامشروع از ذکر ارقامی از مطالبات خودداری نماید، مرتکب جرم تزویر از طریق ترک فعل گردیده است.
جعل مادی عبارت است از تحریف حقیقت با عملی مادی ضمن باقی ماندن اثر خارجی مادی جعل در نوشته یا سند یا غیر آن، بنابراین در جعل مادی جاعل در صورت و ظاهر و جسم سند مرتکب قلب حقیقت میشود به نحوی که آثار این عمل مادی میتواند محسوس و مشهود گردد مانند ساختن تمامی یک سند یا الحاق در سند یا نوشته.
مصادیق مندرج در ماده ۵۲۳ ج.ا.م. (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) جعل مادی هستند به جز تقدیم یا تأخیر تاریخ سند که ممکن است، حسب مورد، مادی یا معنوی باشد.
در جعل معنوی (یا مفادی) قلب حقیقت در مطلب و مفاد یک نوشته بدون اینکه اثر خارجی داشته باشد به عمل میآید به عبارت دیگر جاعل ابتدا حقیقت یک امری را در ذهن خود منقلب میکند و سپس همان دروغ را به صورت قلب شده وارد سند مینماید. بنابراین جعل معنوی عبارت است از قلب حقیقت در مفاد و شرایط و مضمون یک سند بدون اینکه در ظاهر نوشته یا سند تغییر و تحریفی مادی به عمل آید.
برای تحقق جعل شبیه سازی شرط نیست اما در اسکناس و پروانههای رانندگی و به طور کلی چیزهای معروف و مشهود نزد مردم مختصر شباهتی بین سند اصلی و سند مجعول لازم است.
قلب حقیقت در صورتی جعل و تزویر به حساب میآید که در آن ضرری به غیر وارد آمده باشد، البته در جعل، اضرار آنی شرط نیست بلکه اگر سند بالقوه متضمن ضرر به دیگری باشد باز هم جعل تحقق یافته است.
استفاده خود جاعل از سند مجعول شرط تحقق جرم نیست.
در محضر دادستان محترم نیاز به توضیح نمیباشد.
الصاق عبارت است از مونتاژ اسناد و نوشتهها به همدیگر به طور متقلبانه مثل جدا کردن امضاء یک نفر از ذیل یک نامه و وصل کردن آن به یک قبض ذمه، برای تحقق الصاق باید حداقل دو نوشته وجود داشته باشد.
«جعل ملازمه با دخل و تصرف در نوشته دیگری ندارد و ممکن است، کسی در نوشته خود جعل کند و عمل او متضمن ضرر دیگری شود مثلاً اگر کسی قراردادی با یک کمپانی منعقد کند سپس نام شخص دیگری را در آن الحاق و به او چنان وانمود کند که قرارداد را بین او و کمپانی منعقد کرده است، و به این وسیله اجناسی از او بگیرد و به کمپانی تحویل دهد و وجه حاصله را به نفع خودش نوشته است. الحاق کرده، عمل او جعل محسوب است».
(حکم شماره ۱۵۱۹- ۱۳۱۷/۷/۹ شعبه ۲ دیوانعالی کشور)
با حفظ مقدماتی که ذکر آن مذکور افتاد شکایت موکل علیه متهم به دلایل ذیل وارد است. چه اقدام متهم در الصاق و مونتاژ مبایعه نامه مورخ …… به همدیگر به صورت متقلبانه و ارائه دو تصویر متفاوت به دو شعبه …… و …… دادگاه عمومی حقوقی …… محرز و مدلل میباشد.
رسیدگی و انجام تحقیقات و در مانحن فیه صدور قرار جلب به دادرسی متهم تحت استدعاست.
با تشکر و تجدید احترام
وکیل شاکی ……